Tekniikan edistämissäätiö on myöntänyt yli 800 000 euroa tekniikan alan tutkimukseen vuonna 2025

 

Tekniikan edistämissäätiön tarkoituksena on edistää tekniikan kehitystä Suomessa tukemalla siihen liittyvää koulutus- ja tutkimustoimintaa. Lisäksi säätiön tarkoitus on ylipäätään lisätä teknillisen toiminnan edellytyksiä elinkeinoelämän eri aloilla.

Säätiö sai tänäkin vuonna ennätysmäärän hakemuksia, yli 700 kpl. Säätiö myönsi tänä keväänä yhteensä yli 800 000 euroa tekniikan alan tutkimukseen. Tästä summasta jaettiin 25 koko- ja osavuosiapurahaa, 462 200 euron edestä, sekä 47 kannustusapurahaa, yhteensä 235 000 euron edestä. Apurahansaajien nimet julkaistaan säätiön kotisivuilla toukokuun lopussa.

Apurahojen suuntaus perustuu hakemusten tieteelliseen laatuun. Myöntöjen pääpaino on tohtoriopintojen kokovuosiapurahoissa. Apurahat jaetaan tekniikan alojen kesken hakupaineen mukaan.

Yksi säätiön strategisista painopisteistä vuonna 2025 oli kestävä kehitys. Kiinnitimme erityistä huomiota apurahahakemusten ja tutkimuksen merkitykseen kestävän kehityksen näkökulmasta.

Säätiö palkitsi myös tänä vuonna Hyvä opettajan sekä Nuoren tutkijan 10 000 euron suuruisilla palkinnoilla. Palkitut julkaistaan viikolla 21.

Kiitos kaikille hakijoille ja lämpimät onnittelut apurahan saaneille!

Uusimmat artikkelit

Hyvä opettaja -palkinto Pauli Losoille

Kirjoittajalta Tekniikan edistämissäätiö / 28.5.2026

Hyvä opettaja -palkinto Pauli Losoille   Kuva: Vilja Pursiainen Tekniikan edistämissäätiö on myöntänyt Hyvä opettaja -palkinnon yliopistonlehtori Pauli Losoille. Losoi opettaa termodynamiikkaa, virtaustekniikkaa ja lämmönsiirtoa Tampereen yliopistossa. Hänen opetuksessaan välittyvät opiskelijoiden mukaan innostus opetettavaan aiheeseen ja vahva halu tarjota mahdollisimman korkeatasoista opetusta.   Yliopistonlehtori Pauli Losoi on oikeasti kiinnostunut siitä, mitä opettaa. Se näkyy myös…

Nuoren tutkijan palkinto tohtori Pia Silventoinen-Veijalaiselle

Kirjoittajalta Tekniikan edistämissäätiö / 18.5.2026

Nuoren tutkijan palkinto tohtori Pia Silventoinen-Veijalaiselle   Kuva: Vilja Pursiainen Teknologian edistämissäätiön vuoden 2026 Nuoren tutkijan palkinnon saa VTT:n tutkija ja tiiminvetäjä Pia Silventoinen-Veijalainen. Hän kehittää uudenlaisia kasvipohjaisia ainesosia ja kasviproteiinien tuotantoprosesseja. Työssään Silventoinen-Veijalainen etsii ratkaisuja siihen, miten terveellistä ja maukasta ruokaa tuotetaan tulevaisuudessa entistä kestävämmin.   Nuoreksi tutkijaksi Pia Silventoinen-Veijalaisella, 34, on jo pitkä…

Tekniikan edistämissäätiö myöntää tutkimukseen yli 800 000 euroa vuonna 2026 – painopiste läpimurtoteknologioiden tutkimuksessa

Kirjoittajalta Tekniikan edistämissäätiö / 8.5.2026

Tekniikan edistämissäätiö myöntää tutkimukseen yli 800 000 euroa vuonna 2026 – painopiste läpimurtoteknologioiden tutkimuksessa   Tekniikan edistämissäätiön tavoitteena on tukea tutkimusta ja tutkijoita, joiden työllä on potentiaalia läpimurtoteknologioiksi. Läpimurtoteknologiat tuovat mukanaan merkittäviä muutoksia ja parannuksia olemassa oleviin teknisiin ratkaisuin ja vastaavat kestävästi aikamme suuriin haasteisiin. Säätiö sai tänä vuonna ennätysmäärän hakemuksia, yli 1000 kpl. Säätiö myönsi…