Better computer graphics based on gaze direction

Matias Koskela 12.12.2018

Koskela

Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) are already starting to have a huge impact on how people work and entertain themselves. These technologies are very dependent on computer graphics and so, the field will see major changes during the next decade.

Foveated rendering

Displays for VR and AR usually have only one user and

 

it can be measured what part of the screen the user is looking at. Leaps in image quality can be achieved with so called foveated rendering, which is a graphics optimization that focuses rendering computations in the area where the user's gaze is fixed.

Path tracing

Currently rendering for VR and AR applications is done with so called rasterization. However, conventionally non-real-time rendering method of path tracing is an interesting option, because it generates better image quality. Moreover, it allows flexible sampling in screen space, which perfectly suits to the idea of foveated rendering.

In my PhD Thesis project, the two worlds of path tracing and foveated VR rendering are combined. The objective is to enable photo-realistic real-time rendering in VR and AR. In the project, we have developed new ways of distributing the path tracing samples and reconstructing noise free images from them. The hard part of the process is that samples are both sparse and noisy. Our goal is to reconstruct an image where the user doesn’t notice any errors. At the same time, we try to reduce the number of samples so much that the offline rendering method of path tracing can be done in real-time.

More info can be found at the group’s webpage: www.tut.fi/vga

Matias Koskela is a doctoral student in Virtual reality and Graphics Architectures (VGA) group at Laboratory of Pervasive Computing in Tampere University of Technology. His research interests include optimizations and parallelism in real-time rendering, especially in real-time ray tracing.

Uusimmat artikkelit

Monimutkaisen projektin johtaminen vaatii systemaattista yhteen hiileen puhaltamista

Kirjoittajalta Tekniikan edistämissäätiö / 22.9.2022

Monimutkaisen projektin johtaminen vaatii systemaattista yhteen hiileen puhaltamista 22.9.2022/Teksti: Laura Saukko Lehdistössä olemme usein saaneet lukea esimerkiksi suurten infrastruktuuri- tai rakennusprojektien kustannusten karkaamisesta ja muista epäkohdista projektien toteutuksissa. Tiedetään, että projektin toimijoiden välisen yhteistoiminnan avulla saavutetaan huomattavasti aiempaa parempia lopputuloksia. Käytännön askelmerkeissä siihen, kuinka sujuvaan yhteistoimintaan päästään, on kuitenkin vielä selvitettävää. Väitöstutkimuksessani pureuduin niihin konkreettisiin … Jatka artikkeliin Monimutkaisen projektin johtaminen vaatii systemaattista yhteen hiileen puhaltamista

Stacked Cell Culture Platform: A Step Closer to Biologically Relevant in vitro Studies

Kirjoittajalta Marianna / 6.9.2022

Stacked Cell Culture Platform: A Step Closer to Biologically Relevant in vitro Studies  6.9.2022/Text: Diosangeles Soto Veliz Traditional cell culture platforms consist mostly of flat plastic surfaces. However, the real cellular environment is far from uniform. Cells grow naturally on various kind of surfaces: smooth, fibrous, soft, hard, porous, and all kinds of variations found … Jatka artikkeliin Stacked Cell Culture Platform: A Step Closer to Biologically Relevant in vitro Studies

Signaali, kohina ja pari muuttujaa

Kirjoittajalta Tekniikan edistämissäätiö / 2.9.2022

Signaali, kohina ja pari muuttujaa  2.9.2022/Teksti: Elias Raninen Datan määrä on kasvanut voimakkaasti viimeisen vuosikymmenen aikana. On arvioitu, että määrällisesti merkittävin osa kaikesta maailman datasta on luotu ihan viimeisten muutamien vuosien aikana. Samalla kun datan määrä jatkaa kasvuaan, yhä tärkeämmäksi muodostuu se, kuinka luotettavasti ja tehokkaasti data saadaan muutettua hyödylliseksi informaatioksi. Tutkimusryhmässämme tutkitaan signaalinkäsittelymenetelmiä, joiden … Jatka artikkeliin Signaali, kohina ja pari muuttujaa