Better computer graphics based on gaze direction

Matias Koskela 12.12.2018

Koskela

Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) are already starting to have a huge impact on how people work and entertain themselves. These technologies are very dependent on computer graphics and so, the field will see major changes during the next decade.

Foveated rendering

Displays for VR and AR usually have only one user and

 

it can be measured what part of the screen the user is looking at. Leaps in image quality can be achieved with so called foveated rendering, which is a graphics optimization that focuses rendering computations in the area where the user's gaze is fixed.

Path tracing

Currently rendering for VR and AR applications is done with so called rasterization. However, conventionally non-real-time rendering method of path tracing is an interesting option, because it generates better image quality. Moreover, it allows flexible sampling in screen space, which perfectly suits to the idea of foveated rendering.

In my PhD Thesis project, the two worlds of path tracing and foveated VR rendering are combined. The objective is to enable photo-realistic real-time rendering in VR and AR. In the project, we have developed new ways of distributing the path tracing samples and reconstructing noise free images from them. The hard part of the process is that samples are both sparse and noisy. Our goal is to reconstruct an image where the user doesn’t notice any errors. At the same time, we try to reduce the number of samples so much that the offline rendering method of path tracing can be done in real-time.

More info can be found at the group’s webpage: www.tut.fi/vga

Matias Koskela is a doctoral student in Virtual reality and Graphics Architectures (VGA) group at Laboratory of Pervasive Computing in Tampere University of Technology. His research interests include optimizations and parallelism in real-time rendering, especially in real-time ray tracing.

Uusimmat artikkelit

Sähkökeraamikomponenttien huoneenlämpötilan valmistusmenetelmä soveltuu myös painettavaan elektroniikkaan

Kirjoittajalta Marianna / 6.2.2019

Sähkökeraamikomponenttien huoneenlämpötilan valmistusmenetelmä soveltuu myös painettavaan elektroniikkaan 6.2.2019/Text: Maria Väätäjä Sähkökeraamikomponentteja käytetään lähes kaikissa elektroniikkaa hyödyntävissä laitteissa. Sähkökeraamit ovat kiinteitä epäorgaanisia materiaaleja, jotka eroavat esimerkiksi astioissa käytettävistä keraameista siinä, että niillä on hyödyllisiä sähköisiä ja magneettisia ominaisuuksia. Niiden muokkaus komponenteiksi vaatii perinteisesti korkeita lämpötiloja (yli 1000 °C), jälkityöstöä ja haastavia liitostekniikoita. Nyt kaikki tämä onnistuu … Jatka artikkeliin Sähkökeraamikomponenttien huoneenlämpötilan valmistusmenetelmä soveltuu myös painettavaan elektroniikkaan

Selluloosa venyy moneksi

Kirjoittajalta Marianna / 24.1.2019

Selluloosa venyy moneksi 16.5.2018/Text: Ville Hynninen Mielikuvissa selluloosa on usein yhtä kuin puu ja paperi. Selluloosasta voidaan kuitenkin valmistaa lukuisia erilaisia materiaaleja, joilla on vaihtelevia ja mielenkiintoisia ominaisuuksia, joita harvemmin tulee ajatelleeksi. Tulevaisuudessa selluloosapohjaiset materiaalit voivat korvata monia öljypohjaisia synteettisiä materiaaleja ja tuotteita hyvinkin edistyneissä käyttökohteissa. Pystymetsästä presidentinlinnaan Selluloosa on maapallon yleisin polymeeri, jota puiden … Jatka artikkeliin Selluloosa venyy moneksi

Waste is the future!

Kirjoittajalta Marianna / 14.1.2019

Waste is the future! 14.1.2019 About me I am a doctoral student at Aalto University’s Water and Environmental Engineering department, working in collaboration with The Finnish Environment Institute (SYKE). Last year I received an expenditure grant from the Gasum Gas fund for the first year of research into cultivation of fungal species in biogas wastewater. … Jatka artikkeliin Waste is the future!