Vetytalous voi mullistaa energiamarkkinat
31.1.2021/Text: Olli Sorsa
Sähköautot ovat alkaneet viime aikoina löytää markkinasijaa polttomoottoriautojen joukossa. Toistaiseksi lähes kaikissa myydyissä sähköautoissa energia tuotetaan akun avulla. Vaihtoehtona akulle voidaan pitää vetypolttokennoa, joka tarkoittaisi, että akun latauksen sijaa autoon tankattaisiin vetyä. Vetypolttokennoautojen teknisenä haasteena on vetyinfran puuttuminen. Kalifornia on vetypolttokennoautojen edelläkävijä yli 50 vetyasemallaan.
Teollisuus sähköistyy
Hiilineutraalisuus tavoitteena tarkoittaa sitä, että myös teollisuus sähköistyy eikä voi tuottaa tarvitsemaansa energiaa fossiilisista polttoaineista. Uusiutuvien energialähteiden käyttö tarkoitta myös sitä, että energia tulee pystyä jatkossa varastoimaan tehokkaasti. Vetyä voidaan tuottaa sähköenergialla, varastoida ja tarvittaessa muuttaa takaisin sähköenergiaksi. Näin ollen akku- ja vetyteknologiat kilpailevat myös teollisen mittakaavan energianvarastoinnissa. Vedyn ehdoton etu on sen monipuoliset käyttömahdollisuudet: vety voidaan muuntaa takaisin sähköenergiaksi, mutta sitä voidaan käyttää myös kemian teollisuudessa tai se voidaan siirtää helposti toiseen käyttökohteeseen (vetyauto).
Vetyteollisuuden haasteet
Teoriassa vedyn tuotanto elektrolyyttisesti ja käyttö polttokennossa on tehokasta ja yksinkertaista. Haasteina ovat kuitenkin riittävän kestävien ja edullisten materiaalien löytäminen laitteeseen. Oma tutkimukseni käsittelee polymeerielektrolyytti(PEM)kennoja, joissa metallikomponentit haperoituvat, membraani hajoaa ja katalyytit menettävät aktiivisuuttaan johtuen vaihtelevista olosuhteista, suuresta jännitteestä ja hapen ja vedyn vaikutuksesta. Tutkimuksessani keskityin katalyytteihin ja väitöskirjani kokoaa yhteen menetelmiä, joilla katalyyttejä voi tutkia PEM polttokennossa ja PEM elektrolyyserissä. Tämän lisäksi väitöskirjan julkaisuissa tutkin tällä hetkellä parhaiden kaupallisten katalyyttien pitkän ajan kestävyyttä näissä laitteissa ja vertaan niitä omassa tutkimusryhmässä kehitettyihin vaihtoehtoihin. Tällä hetkellä käytössä olevat katalyytit perustuvat platinaryhmämetalleihin, joiden korvaaminen olisi tärkeää teknologian yleistymisen kannalta, koska platinaryhmämetallien tuotantomääriä on haastava nostaa.
Tutkimuksen tulevaisuus
On ollut upeaa työskennellä tiedeyhteisön kanssa yhteisen tavoitteen äärellä. Vaikka keskityin tutkimuksessani vain yhteen laitetyyppiin, niin tiedän, että kaikkea energianvarastointiin liittyvää tutkimusta tarvitaan tällä hetkellä erittäin kipeästi, sillä tavoitteiden mukainen yhteiskunnan sähköistyminen vaatii laajan määrän erilaisia ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin. On ollut hienoa huomata, että väitöskirjani aikana vetyteknologia on kehittynyt siten, että demonstraatiohankkeita on toteutettu ja teollisuudessa ollaan tällä hetkellä siirtymässä elektrolyyttiseen vedyntuotantoon.
Olli Sorsa sai Tekniikan edistämissäätiön 5000 euron kannustusapurahan keväällä 2020. Hän on tohtorikoulutettava Aalto yliopistossa Kemian tekniikan tohtoriohjelmassa.
Uusimmat artikkelit
Hydrogen Instead of Coal: A Cleaner Path to Finnish Steel
Hydrogen Instead of Coal: A Cleaner Path to Finnish Steel Text by Aidin Heidari Photo: Aidin Heidari From fossil fuels to hydrogen – why iron matters Iron and steel production is one of the world’s largest industrial sources of carbon dioxide emissions, mostly due to the use of coal in the reduction of iron…
Grant celebration 2025
Grant celebration 2025 Photo: Finnish Foundation for Technology Promotion The Finnish Foundation for Technology Promotion’s grant celebration was held at HSS Paviljonki on 3 June. Congratulations once again to all our grantees! Uusimmat artikkelit
The Young Researcher Award to Muhammad Mujtaba (Ph.D.)
The Young Researcher Award to Muhammad Mujtaba (Ph.D.) Photo: Vilja Pursiainen The Finnish Foundation for Technology Promotion has awarded the 2025 Young Researcher Award to VTT Research Scientist Muhammad Mujtaba. He has become known for his long-term work on developing bio-inspired biodegradable materials, bio-based functional coatings, and cellulose-based nanocomposites. These solutions have the potential…